Menu Sluiten

Website vanuit DirectAdmin verhuizen

U bent hier:
« ga terug

Vraagt u zich af hoe u snel maar gemakkelijk uw website van een andere provider via DirectAdmin kunt verhuizen naar uw webhosting pakket van WinCOM? Dan bent u hier op het juiste adres! In deze handleiding leggen we u graag uit hoe u dit kunt doen. Let op, deze handleiding is dus enkel bedoelt voor een verhuizing van én naar DirectAdmin!

Backup maken en downloaden

Om een backup te maken dient u in te loggen bij de DirectAdmin van de oude provider.

Nadat u bent ingelogd selecteert u een willekeurige domeinnaam.

Klik onder “Your Account” op “Create/Restore Backups” of “Import other DirectAdmin backups”.

U komt hierna op een pagina terecht waar u  kunt aangeven wat er precies geback-upt dient te worden. We raden u aan om zoveel mogelijk te selecteren zodat alles een op een overgeplaatst zal worden. Het kan zijn dat u sommige vakjes niet kan selecteren, dit is geen probleem. Klik op “Create Backup” om de backup te maken.

De volgende pagina zal aangeven dat de backup in de wachtrij geplaatst is en zo snel mogelijk gemaakt zal worden. Via het berichten systeem (Message System, rechtsbovenin bij DirectAdmin) word u op de hoogte gebracht zodra de backup gereed is. Het kan zijn dat u hierover ook een email ontvangt.

Op het moment dat de backup gereed is gaat u naar de file manager of navigeert u via je FTP programma (Filezilla) naar de “backups” map (u hoeft hiervoor niet naar de map van uw domein te gaan). In deze map klikt u vervolgens op de recentste backup en download u hem (via Filezilla dient u de backup naar uw bureaublad te slepen).

Backup terugplaatsen

Zodra u de backup volledig gedownload heeft maakt u verbinding met de FTP-server van het nieuwe webhosting pakket. De gegevens waarmee u dient te verbinden staan beschreven in de email die u na de aanschaf van het webhosting pakket van ons heeft ontvangen!

Zodra u verbonden bent klikt u bij de mappen op de rechtermuisknop en selecteer “Map aanmaken en openen”.

U krijgt hierna een scherm te zien waar u de map naam kunt invoeren, voer hier “backups” in en klik op OK.

Nu krijgt u de mogelijkheid om de backup die u eerder gemaakt heeft terug te plaatsen. U sleept de backup simpelweg in de nieuwe map waarna deze zal starten met uploaden. Let er op dat u het ingepakte bestand niet hoeft uit te pakken. Het ingepakte bestand sleept u gewoon in de “backups” map.

Zodra de upload geslaagd is dient u naar uw DirectAdmin paneel te gaan. De link naar dit paneel staat ook weer beschreven in de email die u na de aanschaf van het webhosting pakket van ons heeft ontvangen!

Nadat u ingelogd bent klikt u weer op een willekeurige domeinnaam.

Klik onder “Your Account” op “Import other DirectAdmin backups”.

U ziet nu weer dezelfde pagina als die u zag toen u de backup liet maken. Selecteer onderaan de pagina via de dropdown de juiste backup en klik op “View Restore Options”.

Op de pagina die u nu te zien krijgt kunt u bepalen wat teruggeplaatst dient te worden. We raden u aan om “DNS Zones: Includes all A records and MX records” uit te vinken, dit zodat de websites direct de juiste DNS records krijgen toegewezen en deze niet worden overgenomen van de oude webhosting provider. Door op “Restore Selected Items” te klikken plaatst u de backup terug op het nieuwe webhosting pakket.

Het kan nu een hele tijd duren voordat de backup teruggeplaatst is, laat het venster open staan, deze blijft doorladen totdat het terugplaatsen geslaagd is. Zodra de backup teruggezet is dienen eventuele database gegevens in de configs aangepast te worden wanneer u site gebruik maakte van een database. De exacte nieuwe namen van de databases staan aangegeven op de “MySQL Management” pagina in DirectAdmin. De nieuwe naam ziet er dan als volgt uit: *gebruikersnaam*_*dbnaam*. Bij “gebruikersnaam” plaatst u dan de gebruikersnaam van het nieuwe hostingpakket.

Gefeliciteerd! U heeft zojuist een backup teruggeplaatst van alle oude instellingen/bestanden/databases van de DirectAdmin van de vorige provider! Mocht u ergens vastlopen of hulp nodig hebben neem dan contact op met de helpdesk. Dit kan via een live chat sessie of per ticket. We helpen u graag!