Menu Sluiten

Wat is een Inodes limiet?

Hoe kunnen we helpen?

U bent hier:
« ga terug

BasicHost hanteert een inode limiet om ervoor te zorgen dat het bestandssysteem niet overbelast wordt. Bij alle web- en mailhosting pakketten heeft u een inode limiet van 500.000. Eén inode staat voor 1 bestand op uw hostingpakket, dat wil dus zeggen dat u altijd 500.000 losse bestanden kwijt kunt, afgezien van uw reguliere opslagruimte. 

Onder regulier gebruik haalt u de inode limiet bijna nooit. Mocht u nou toch aan de limiet komen dan ligt de oorzaak vaak bij een volgelopen cache, een cronjob of bijvoorbeeld door logs en andere bestanden waar er te veel van zijn. Wilt u weten hoeveel inodes u nu gebruikt? Dan is dit in te zien aan de rechterkant van Directadmin, bij de statistieken (de statistieken zijn niet realtime, maar kunnen worden geupdate door op Disk Usage te klikken).

1. Inodelimiet overschreden

Als u aan de limiet van uw inodes zit is het niet meer mogelijk om bestanden bij te schrijven op uw pakket. Hierdoor kan het zijn dat uw website niet meer werkt, of dat u geen mail meer binnen krijgt. U kunt een eventuele blokkade naar aanleiding van het behalen van dit limiet opheffen door logs, cache van uw website en andere overtollige bestanden van uw webhosting pakket te verwijderen. Zodra het aantal bestanden weer onder de limiet zitten zal de blokkade automatisch opgeheven worden.

2. Op welke plek vind ik de meeste bestanden?

Bent u benieuwd waar de meeste bestanden zich bevinden? Dan is het mogelijk om dit door middel van een SSH verbinding te checken. Let er wel op dat het handig is als u enige SSH kennis heeft.

Allereerst logt u in via SSH, eenmaal ingelogd navigeert u naar de home van uw pakket door het commando

cd

uit te voeren. Als dit is gelukt gaan we het volgende commando uitvoeren:

for i in *; do echo -e "$(find $i | wc -l)\t$i"; done | sort -n

U krijgt nu een overzicht van de grootte van de onderliggende mappen, uitgedrukt in het aantal inodes. Als u benieuwd bent naar de verdeling van de inodes van de onderliggende mappen navigeert u middels SSH eerst naar de gewenste map en voert u het commando opnieuw uit om een nieuwe lijst te krijgen.

Komt u er nou echt niet uit? Maakt u geen zorgen en neem contact op met de helpdesk! Dit kan via de live chat of door een ticket aan te maken!