Menu Sluiten

Hoe filter ik spam voor mijn webhosting?

Hoe filter ik spam voor mijn webhosting?

U bent hier:
« ga terug

Wat is er nou niet hinderlijker dan dat er telkens spam e-mails binnenkomen in uw emailaccount? Juist, wij van basicHost weten dat dit erg vervelend is voor onze klanten en doen graag ons best om dit op te tegen te gaan! Zo is het voor elke webhosting / basic e-mail klant mogelijk om gebruik te maken van Spamassassin en SPAM filters in ons DirectAdmin panel. Door middel van deze filters is het mogelijk om een groot deel van de spam eruit te filteren. In deze handleiding gaan we gebruik maken van de functionaliteiten van Spamassassin en SPAM filters.

Spamassassin inschakelen en instellen

Om gebruik te maken van Spamassassin dient u naar uw DirectAdmin paneel te gaan. De link naar DirectAdmin is https://da.wincom.nl

Nadat u bent ingelogd selecteert u een willekeurige domeinnaam.

LET OP!
Wanneer u gebruik maakt van SpamRelay omzeilt dit de instellingen van SpamAssassin.
Hierdoor werkt SpamAssassin verminderd als u ook SpamRelay gebruikt. Enkele functies, zoals de black- en whitelist werken dan niet.

 

Stap 1

Klik vervolgens onder “E-Mail Management” op “Spamassassin Setup”.

Stap 2

U bent nu op de instellingen pagina van Spamassassin uitgekomen. Op deze pagina krijgt u de mogelijkheid om geheel naar eigen wens het filter in te stellen. Wij raden u aan om te starten met onderstaande instellingen. Zodra u merkt dat dit niet voldoende is kunt u bij 2 (in het onderstaande voorbeeld) alsnog het filter strenger zetten. We leggen u een stukje verder uit wat u met alle opties kunt en wat ze inhouden.

  1. Hier kunt u geheel naar wens aangeven wat er met e-mails die door het filter als spam worden gezien moet gebeuren. We raden u af om “Delete the spam” te selecteren, zo kan het namelijk voorkomen dat e-mails die eigenlijk geen spam zijn verloren gaan.
  2. Elke email krijgt een score toegewezen. Via deze optie kunt u aangeven vanaf welke score een e-mail als spam gemarkeerd moet worden en dus de ingestelde procedure dient te volgen. Mochten de spam mails alsnog door het filter heen komen kunt u via de onderste selectie zelf een lagere score instellen. Begin net iets onder de 5 en ga dan steeds verder omlaag als de spam na een wijziging van de ingestelde score in het filter blijft komen.
  3. Bij deze optie kunt u instellen dat e-mails met een hele hoge score direct verwijderd dienen te worden. Wanneer u dit uit laat staan volgt hij de normale procedure die u heeft ingesteld.
  4. U kunt hier instellen dat e-mails die door het filter als spam worden gezien een gewenst voorvoegsel in de onderwerpregel toegevoegd krijgen. Hiermee herkent u eventuele spam e-mails die niet in de spam map geplaatst worden direct aan de onderwerpregel.
  5. Wees met deze optie heel voorzichtig. We raden u af om “Don’t use attachments (dangerous)” te selecteren. Wanneer u dit namelijk selecteert wordt het e-mailbericht in originele staat vertoond en kunnen eventuele gevaarlijke scripts uitgevoerd worden. De onderste 2 opties zorgen ervoor dat het e-mailbericht in een bijlage terecht komt waardoor u alsnog kunt zien wie de afzender is en vervolgens kunt beslissen om het e-mailbericht via de bijlage te openen, of niet.
  6. Hier kunt u eventueel domeinnamen (hetgeen wat achter het @ teken komt) of specifieke emailadressen toevoegen aan de blacklist. Domeinnamen/emailadressen die in deze lijst staan worden direct geblokkeerd ongeacht de score. Dit kan handig zijn als u op domein niveau spammers wilt tegengaan. Wanneer u op domein niveau wilt blokkeren voert u *@ voor de domeinnaam in (voorbeeld *@dedomeinnaam.nl).
  7. Bij dit veld kunt u eventueel domeinnamen (hetgeen wat achter het @ teken komt) of specifieke emailadressen toevoegen aan een whitelist. Deze domeinnamen/emailadressen komen niet door het filter en worden daarom niet gecheckt, waardoor ze gewoon in de inbox zullen verschijnen. Wanneer u op domein niveau wilt blokkeren voert u *@ voor de domeinnaam in (voorbeeld *@dedomeinnaam.nl).

Stap 3

Zodra u alles heeft ingesteld klikt u onderaan op “Save” om het filter te activeren. Mocht u na verloop van tijd merken dat er toch spam doorkomt zet u bij 2 het filter strenger, u zet dit natuurlijk minder streng als u merkt dat veel legitieme mails als spam gemarkeerd worden.

SPAM filters instellen

Naast Spamassassin is het mogelijk om op specifieke woorden, mailgrootte en nog meer opties te filteren. Dit doen we via SPAM filters dat ook in DirectAdmin te vinden is.

Stap 1

Klik onder “E-Mail Management” op “SPAM filters”.

Stap 2

U ziet nu de pagina waar u de mail nog meer kunt laten filteren.

Stap 3

Ook hier krijgt u weer de mogelijkheid om van alles in te stellen. Bij de eerste optie kunt u een emailadres blokkeren, bij de 2e optie een volledig domein, bij de 3e optie e-mails die een specifiek woord bevatten, bij de 4e optie e-mails die groter zijn dan de opgegeven grootte (1 MB=1024 KB). Daarnaast kunt u bij de 5e optie ervoor kiezen om e-mails met 18+ woorden te blokkeren. Bij de laatste optie raden we u aan om “Send to spambox” te kiezen, zo raakt u nooit e-mails kwijt, echter is deze keuze natuurlijk aan u.

Zodra u een van de opties doorgevoerd heeft komt deze onderaan de pagina in een lijst te staan. U kunt hier eventueel ook weer bepaalde regels verwijderen.

Gefeliciteerd! U heeft zojuist uw mailbox voor een groot deel veiliger gemaakt! Lukt het instellen niet of heeft u advies nodig, neem dan contact op met de helpdesk. De helpdesk is te bereiken via een live chat sessie of middels een ticket. We helpen u graag!