Hoe filter ik spam voor basic e-mail?
Wat is er nou niet hinderlijker dan dat er telkens spam e-mails binnenkomen in uw emailaccount? Juist, wij van basicHost weten dat dit erg vervelend is voor onze klanten en doen graag ons best om dit op te tegen te gaan! Zo is het voor elke basic e-mail klant mogelijk om gebruik te maken van Spamassassin en SPAM filters in ons klantenpaneel. Door middel van deze filters is het mogelijk om een groot deel van de spam eruit te filteren. In deze handleiding gaan we gebruik maken van de functionaliteiten van Spamassassin en SPAM filters.
Spamassassin inschakelen en instellen
U logt in op de klantenpaneel waarvan u de inloggegevens na bestelling per mail heeft ontvangen.
Na het inloggen in het klantenpaneel, navigeert u via het menu naar Producten >> Mijn producten

Klik op Beheren naast het desbetreffende E-mail product

Klik nu in het rechtermenu op SpamAssasin Setup

Vervolgens komt u op een nieuwe pagina terecht waar u SpamAssasin kunt activeren. Klik op de knop naast Enable SpamAssassin

U bent nu op de instellingen pagina van Spamassassin uitgekomen. Op deze pagina krijgt u de mogelijkheid om geheel naar eigen wens het filter in te stellen. Wij raden u aan om te starten met onderstaande instellingen. Zodra u merkt dat dit niet voldoende is kunt u bij 2 (in het onderstaande voorbeeld) alsnog het filter strenger zetten. We leggen u een stukje verder uit wat u met alle opties kunt en wat ze inhouden.

- Hier kunt u geheel naar wens aangeven wat er met e-mails die door het filter als spam worden gezien moet gebeuren. We raden u af om “Delete the spam” te selecteren, zo kan het namelijk voorkomen dat e-mails die eigenlijk geen spam zijn verloren gaan.
- Elke email krijgt een score toegewezen. Via deze optie kunt u aangeven vanaf welke score een e-mail als spam gemarkeerd moet worden en dus de ingestelde procedure dient te volgen. Mochten de spam mails alsnog door het filter heen komen kunt u via de onderste selectie zelf een lagere score instellen. Begin net iets onder de 5 en ga dan steeds verder omlaag als de spam na een wijziging van de ingestelde score in het filter blijft komen.
- Bij deze optie kunt u instellen dat e-mails met een hele hoge score direct verwijderd dienen te worden. Wanneer u dit uit laat staan volgt hij de normale procedure die u heeft ingesteld.
- U kunt hier instellen dat e-mails die door het filter als spam worden gezien een gewenst voorvoegsel in de onderwerpregel toegevoegd krijgen. Hiermee herkent u eventuele spam e-mails die niet in de spam map geplaatst worden direct aan de onderwerpregel.
- Wees met deze optie heel voorzichtig. We raden u af om “Don’t use attachments (dangerous)” te selecteren. Wanneer u dit namelijk selecteert wordt het e-mailbericht in originele staat vertoond en kunnen eventuele gevaarlijke scripts uitgevoerd worden. De andere 2 opties zorgen ervoor dat het e-mailbericht in een bijlage terecht komt waardoor u alsnog kunt zien wie de afzender is en vervolgens kunt beslissen om het e-mailbericht via de bijlage te openen, of niet.
- Hier kunt u eventueel domeinnamen (hetgeen wat achter het @ teken komt) of specifieke emailadressen toevoegen aan de blacklist. Domeinnamen/emailadressen die in deze lijst staan worden direct geblokkeerd ongeacht de score. Dit kan handig zijn als u op domein niveau spammers wilt tegengaan. Wanneer u op domein niveau wilt blokkeren voert u *@ voor de domeinnaam in (voorbeeld *@dedomeinnaam.nl).
- Bij dit veld kunt u eventueel domeinnamen (hetgeen wat achter het @ teken komt) of specifieke emailadressen toevoegen aan een whitelist. Deze domeinnamen/emailadressen komen niet door het filter en worden daarom niet gecheckt, waardoor ze gewoon in de inbox zullen verschijnen. Wanneer u op domein niveau wilt blokkeren voert u *@ voor de domeinnaam in (voorbeeld *@dedomeinnaam.nl).
Zodra u alles heeft ingesteld klikt u onderaan op “Save” om het filter te activeren. Mocht u na verloop van tijd merken dat er toch spam doorkomt zet u bij 2 het filter strenger, u zet dit natuurlijk minder streng als u merkt dat veel legitieme mails als spam gemarkeerd worden.
SPAM filters instellen
Naast Spamassassin is het mogelijk om op specifieke woorden, mailgrootte en nog meer opties te filteren. Dit doen we via SPAM filters. Klik nu in het rechtermenu op SPAM Filters

Klik op + Add Filter

U ziet nu een venster waar u de mail nog meer kunt laten filteren.
Ook hier krijgt u weer de mogelijkheid om van alles in te stellen. Kies eerst de desbetreffende domeinnaam.
Bij de eerste optie kunt u een emailadres blokkeren, bij de 2e optie een volledig domein, bij de 3e optie e-mails die een specifiek woord bevatten, bij de 4e optie e-mails die groter zijn dan de opgegeven grootte (1 MB=1024 KB).

Zodra u een van de opties doorgevoerd heeft komt deze op de pagina in de lijst te staan. U kunt hier eventueel ook weer bepaalde regels verwijderen.
Komt u er nou echt niet uit? Maakt u geen zorgen en neem contact op met de helpdesk! Dit kan via de live chat of door een ticket aan te maken!